Шляхи вдосконалення роботи учителів
Сучасне суспільство характеризується швидкими змінами в усіх сферах життя, що особливо впливає на розвиток інформаційного, зокрема й освітянського простору. Освітня сфера, яка є основоположницею формування світогляду, духовного становлення особистості, зазнає значних трансформаційних процесів. Простір, де стикаються нові цінності й технології, нові стилі життя, вимагає нових, сучасних освітніх підходів. Гуманізація освіти, її орієнтація на розкриття особистісного потенціалу зумовили виникнення й удосконалення нових освітніх технологій.Тому вимогою сьогодення стає апробація й упровадження інноваційних освітніх технологій у навчально-виховний процес. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року визначає запровадження освітніх інновацій як один із пріоритетних напрямів державної політики в освітній сфері.В умовах інформаційного суспільства традиційне навчання поступово втрачає свій сенс. Величезний потік інформації, яка старіє швидше, ніж учень закінчує школу, вже не можливо вмістити до шкільної програми. Втрачає сенс необхідність перенавантажувати пам’ять дитини додатковими знаннями, необхідно навчати дитину знаходити їх і користуватися ними. Тому дієвим інструментом поліпшення якості освіти визначають застосування компетентнісного підходу до освіти, який на перше місце ставить не поінформованість учня, а вміння на основі знань розв’язувати проблеми, які виникають у різних ситуаціях. Щоб навчити цього дітей, потрібно змінити технологію навчального процесу.У практику діяльності педагогічного колективу школи активно ввійшли:
- проектні технології, що забезпечують інтеграцію предметних знань і вмінь із різних предметів і видів діяльності;
- ігрові технології, які формують навички розв’язувати творчі завдання на основі вибору альтернативних варіантів;
- технології особистісно зорієнтованого, диференційованого навчання;
- інтерактивні технології (робота в групах, метод проектів, «мозковий штурм», «ажурна пилка», «кейс-метод», «акваріум», рольові й ділові ігри, «велике коло», «шкала думок», «бесіда за Сократом», «асоціативний кущ», «відкритий мікрофон», вправи-енергізатори, групова дискусія, взаємне навчання тощо);
- технології проблемного навчання.
З упровадженням нових технологій було змінено й саму форму проведення уроків. У педагогічній практиці вчителів виникли нові форми уроків: урок-практикум, урок-пошук, урок-дискусія, урок-мандрівка, урок-панорама, урок-залік тощо.
Перед сучасною школою дедалі гостріше постає завдання адаптації учнів до життя в інформаційному суспільстві шляхом формування відповідних компетентностей у процесі навчання. Щоб стати людиною ХХІ століття, сучасному учневі необхідно не лише оволодіти базовими комп’ютерними навичками, але й навчитися збирати та аналізувати інформацію, синтезувати нові знання, ефективно співпрацювати з людьми різних культур. Необхідно підвищувати мотивацію до навчання учнів і залучати їх до самостійної (індивідуальної чи групової) дослідницької роботи на базі комплексного використання інноваційних педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) із метою підвищення якості навчання учнів. Якщо за класно-урочною системою організація процесу навчання зазвичай проходить за схемою «вчитель – підручник – учень», то в умовах сучасного інформаційного суспільства змінено методику традиційного навчання: вона зорієнтована на застосування комп’ютерних технологій і вносить докорінні зміни в стійку динамічну систему «учитель – учень», замінюючи її на систему «учитель – комп’ютер – учень», або «учень – комп’ютер – учень», або «учень – комп’ютер». Нова схема надає широкі можливості. Комп’ютерні технології відіграють нову роль у навчанні й викладанні, урізноманітнюють навчальний процес, дозволяють учням співпрацювати з носієм інформації, здійснювати вибір інформації, темп подання, компонувати матеріал і бути активними учасниками процесу навчання. Учитель перестає бути джерелом інформації. Він виступає посередником, фасилітатором. Саме тому одним із пріоритетних напрямів діяльності нашого навчального закладу є інформатизація навчально-виховного процесу й упровадження ІКТ у навчально-виховний процес та управлінську діяльність. Інформаційно-освітній простір у школі ми практично створили власноруч. Поштовхом до інформатизації закладу стала співпраця з ПП «Контур Плюс», яке розробляє програмне педагогічне забезпечення навчального призначення, та участь вчителя інформатики Либак Тетяни Михайлівни в конкурсі «SAMSUNG назустріч знанням», у якому вона перемогла та виграла сучасний комп’ютерний клас.Експериментально-дослідницьку діяльність школи регламентує програма інформатизації освітнього процесу, з метою реалізації якої в закладі вже проведено значну роботу:
- здійснено технічне переоснащення школи. У закладі функціонує 13 навчальних кабінетів, у яких одночасно проводять уроки з мультимедійною підтримкою;
- створено творчу групу вчителів, які безпосередньо впроваджують ІКТ у навчально-виховний процес, надають консультативну допомогу вчителям школи, які здійснюють апробацію нових електронних засобів навчання. Членами творчої групи розроблені методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в умовах реалізації програми інформатизації школи й використання ІКТ у навчальному процесі;
- на базі кабінету інформатики організовано навчальні курси для вчителів «Основи роботи з комп’ютером»;
- проводимо робочі семінари і тренінги з метою поширення досвіду з упровадження ІКТ у навчально-виховний процес серед учителів школи, керівників навчальних закладів міста, області, практичні заняття для слухачів курсів підвищення кваліфікації Рівненського ОІППО тощо;
- практикуємо майстер-класи, палітри відкритих творчих уроків, на яких втілюємо в життя нові моделі навчання із застосуванням сучасних ІКТ;
- здійснюємо моніторинг рівня навчальних досягнень учнів, розвитку їхніх психологічних і пізнавальних процесів, формування стійкої мотивації до навчання, формування інформаційної компетентності;
- досліджуємо процес формування інформаційно-комунікативних компетенцій учителів, їхньої готовності до роботи в інформаційно- освітньому середовищі;
- питання інформатизації, забезпечення мультимедійного супроводу уроку й використання ІКТ в управлінській діяльності розглядаємо на засіданнях педагогічної ради школи та на нарадах при директорові;
- створено сайт школи;
- забезпечено цілодобове підключення комп’ютерів (68 одиниць) до мережі Інтернет;
- створено тематичну медіатеку програмних педагогічних засобів навчання.